Mai Lepak Sini Jadi Pengikut Setia

MENARIK DALAM BLOG NI

Isnin, November 22, 2010

KOLEKSI PETUA ORANG MELAYU PART 3











Beberapa petua yang berguna untuk dikongsikan bersama.. Semoga ianya dapat dimanfaatkan dan diberkati.
~ SELAMAT MENCUBA ~



Pokok Tuba
KUDIS API
Ambil beberapa urat akar tuba. Setelah itu tumbuk sehingga lumat. Campurkan dengan sedikit santan kelapa. Sapukan ramuan itu pada kudis api dan teruskan amalan ini sehingga kudis tersebut hilang. Cubalah untuk memastikan kejayaannya.


ELAKKAN TANGAN/KAKI MELECET

Sebelum membuat kerja berat seperti mencangkul atau berjalan jarak yang jauh menggunakan kasut kulit (kebiasaan askar amalkan semasa aktivit jalan lasak), hancurkan dua atau tiga biji bawang merah atau guna minyak bawang goreng...Setelah itu, lumurkan pada tapak tangan atau kaki. Lakukanlah kerja yang dimaksudkan tadi. InsyaAllah, tangan atau kaki anda akan terelak dari melecet.


TERLEKAT CECAIR GETAH DI RAMBUT
Ambil secawan tepung gandum dicampur sedikit air agar ia menjadi pekat. Campuran ini disapukan ke bahagian rambut yang terkena getah. Kemudian terus menyikat. Getah akan keluar dengan senang tanpa rasa sakit atau kesan di kepala anda.


URAT BETIS TIMBUL
Bagi ibu-ibu yang merungut kerana timbul urat betis semasa melahirkan anak bolehlah mencuba dengan merebus segenggam kacang hijau (jangan bubuh apa-apa kecuali air hingga mendidih tetapi jangan sampai kacang itu pecah. Biarkan hingga air tinggal satu gelas. Kemudian angkat dari api itu. Biarkan dingin. Makanlah setiap pagi dan sebelum tidur malam. Sebelum tidur setiap malam angkatlah kedua kaki anda setinggi boleh menggunakan bantal atau apa-apa bantuan lebih kurang 10 minit. InsyaAllah.


DEMAM CAMPAK
Mula-mula berikan kepada pengidap demam campak dengan segelas air kelapa hijau (mawar) yang dibubuh secamca besar madu dan dibacakan selawat tiga kali. Apabila bintik-bintik merah campak habis keluar, sapukan pupur yang dibuat daripada beras direndak semalaman, ditumbuk atau dikisar halus bersama-sama daun cermai dan kunyit basah. Sapukan rata-rata di seluruh badan anak anda dan biarkan kering. Sapukan sekurng-kurangnya tiga kali. Insya Allah kesan campai berbintik hitam) akan hilang dan demam akan sembuh sepenuhnya).


RUAM PANAS
Beli daun peria sejenis sayur pahit yang telah dikeringkan. Panaskan air hingga mendidih dan tuangkan ke dalam besen mandi. Masukkan daun peria itu ke dalamnya. Biarkan sejuk sedikit baru dimandikan bayi anda. Buatlah setiap kali bayi anda mandi hingga hilang ruam panas di badannya.

Buah Keranda

DEMAM KUNING
Ambil seketul nila baju dan rendam di dalam air mandian anak anda. Setelah ia larut mandikanlah anak anda dengan air nila itu. Di samping itu anda hendaklah juga menilakan lampinnya. Cubalah, insya Allah. Atau boleh di cuba cara ini. Jika mempunyai tanda-tanda awal penyakit kuning, rebus buah keranda atau daun belimbing. Campurkan air tadi bersama air sejuk. Biarkan ia suam terlebih dahulu. Mandikan bayi itu dengan air rebusan ini. 
 
Daun Ati-Ati (hijau)
UBAT SEMPUT
Ambil dua atau tiga helai daun 'Hati-hati atau 'Ati-ati hijau. (mestilah yang hijau), serta secubit kapur sirih. Ramaskan kedua-duanya hingga hancur kemudian sapukan di dada dan dibelakang kanak-kanak yang mengidap asma tadi. Atau boleh juga di cuba dengan mengambil 2-4 helai daun, ini direbus bersama dua cawan air sehingga menjadi kira-kira secawan sahaja. Berilah anak anda minum. Boleh juga direbus dengan sedikit gula batu jika anda suka. Insya Allah cara ini dapat membantu mengurangkan batuk serta kesesakkan nafas anak.

RAWAT TUMIT RETAK
Ambil sebiji betik muda atau yang hampir kuning, potong pada bahagian kepalanya hingga keluar getahnya. Kemudian sapukan getah betik tadi pada tumit. Amalkanlah selalu untuk melihat perubahannya. Insya Allah.


MELICINKAN MUKA & BETIS
Ambilkan limau nipis dibelah empat, kemudian digosokkan pada muka anda atau betis hingga airnya kering (anda akan berasa pedih sedikit), tunggu hingga lima minit kemudian cuci muka atau betis anda dengan air suam. Cubalah beberapa kali dalam sebulan.

15 ulasan:

  1. petua yg sgt baik...mudah2an menjadi panduan kpd yg memerlukannya...

    BalasPadam
  2. mekasih bagi info..siap ada dengan gambar..memang best post ni.saya tak pernah tengok buah keranda tu..dalam hutan je kot ada.

    BalasPadam
  3. pasni info yang camni kene kasi buh gambar... nanti ade orang komplen plak.. tak kenal.. camni lebih mudah orang nak tengok pun takde la boring sangat,, ye dak..

    BalasPadam
  4. petua yg bagus, nak kena cuba nie

    BalasPadam
  5. wah, bgs info gini...semua pun ada kt rumah jer.. xyah nk kuar duit byk kn...

    BalasPadam
  6. assalam.jalan pagi2..mcm perli saya je..pasal tak da gambar..heheheh..

    BalasPadam
  7. alamak,, boss.. ade yang terasa la pulak... mane ade perli la boss.. ini untuk memudahkan pembaca..

    BalasPadam
  8. jalan petang .... petua ni bagus ler tapi ada beberapa tumbuhan tu tk pernah jumpa ler buahnya ....:)

    BalasPadam
  9. @hans klau mau tau camne kudis api leh refer kat http://mama-danishsarah.blogspot.com/2010/07/update-kudis-api.html

    BalasPadam
  10. petua2 yang berguna tapi sudah jarang diamalkan pada zaman ini...

    BalasPadam