Mai Lepak Sini Jadi Pengikut Setia

MENARIK DALAM BLOG NI

Rabu, Januari 05, 2011

KOLEKSI PETUA ORANG MELAYU PART 5












1.  SENGGUGUT
    Sesetengah wanita akan mengalami senggugut ketika haid. Petua yang boleh dicuba dengan mengambil 2 sudu air asam jawa dibancuh dengan segelas air panas, campur 3 kerat gula melaka, kacau sehingga sebati kemudian tapis.. Minum segelas setiap hari anda akan merasa lega.
 
2.  RESDUNG
    Remdam kunyit ke dalam air kapur dan biarkan semalaman. Kemudian tumbuk kunyit tersebut sehingga hancur. Ambil airnya dan titiskan ke dalam lubang hidung sambil selawat 3 kali. Lakukan di waktu malam iaitu sebelum tidur. Anda juga haruslah berpantang dari memakan makanan laut seperti udang, sotong, kerang dan lain-lain selama sebulan. Amalkan petua ini insya'allah anda akan perolehi hasilnya.
 
3.  BULU ROMA LEBAT
    Masalah bulu roma lebat tentu mendatangkan kerisauan dan tidak selesa terutama pada kaum wanita. Bagi mengatasi masalah ini, sediakan 2 sudu besar air limau nipis campurkan dengan sedikit gula pasir. Kacau hingga sebati dan sapukan campuran tersebut pada bahagian yang ditumbuhi dengan bulu roma itu, biar kering selama setengah jam, setelah itu baru dicuci.
 
4.  JERAWAT
    Remaja sering mengalami masalah jerawat, kadangkala sukar untuk diubati. Cuba petua mudah ini dengan menggunakan tepung sagu yang dicampur sengan sedikit air. Sapukan tepung sagu yang bercampur dengan air tersebut seperti memakai bedak sejuk. Amalkan setiap malam dan pada keesokan harinya cuci muka dengan air suam.
 
5.  MENJAGA KESEGARAN MATA
    Ambil daun lobak merah, rendam dalam satu mangkuk air panas, biarkan dalam beberapa minit. Setelah itu minum air tersebut 3 kali sehari sebelum makan.
 
6.  KELEMUMUR
    Masalah kelemumur juga boleh menyebabkan rambut akan gugur. Untuk mengatasi secara tradisional, ambil semangkuk daun inai yang ditumbuk halus, kemudian dilumurkan pada kulit kepala yang dibasahi dengan air terlebih dahulu. Bungkus rambut dengan plastik pembungkus rambut dan biarkan selama setengah jam. Setelah itu cuci rambut anda dengan air sehingga bersih.
 
7.  LEMBUTKAN RAMBUT
    Ambil 10 helai daun bunga raya, tumbuk sehingga halus dan selepas itu sapukan pada rambut hingga ke akar rambut. Bungkus dengan plastik pembungkus rambut selama setengah jam. Kemudian cuci rambut dengan air bersih. Lakukan 2 kali seminggu anda akan dapat hasilnya.
 
 
 

2 ulasan: